آرایه چیست؟
آرایه نوع به خصوصی از ساختار داده هاست که می تواند مجموعه ای از داده ها یا مقادیر را در حافظه ی کامپیوتر شما نگه داری کند . یک مثال این است که آرایه را به عنوان ظرفی تصور کنیم که هر شکاف می تواند یک مقدار را نگه داری کند . چنین ساختاری آرایه ی تک بعدی
(single-dimentional array) نامیده می شود .
یک نکته ی مهم که باید به خاطر بسپارید این است که شاخص های آرایه از صفر شروع می شود طوری که به عنصر اول موجود در آرایه ، عنصر صفرم گفته می شود ، یا اینکه این عنصر دارای یک اندیکس 0 خواهد بود. عنصر بعدی دارای ارزش اندیکس 1 خواهد بود ، بعدی مقدار اندیکس 2 را خواهد گرفت ،و به همین ترتیب ، برای مشاهده ی نمونه ای از آرایه ی تک بعدی تصویر زیر را مشاهده کنید :
9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
توجه داشته باشید که تصویر بالا آرایه ای دارای 10 عنصر است ، چون شمردن را از صفر آغاز می کنیم و 0 تا 9 ، تعداد 10 عنصر را به ما ارائه می دهد.
آرایه های چند بعدی هم داریم . متداول ترین نوع آرایه ی چند بعدی ، یک آرایه ی دو بعدی است که در اصل می تواند به عنوان یک ساختار دارای ردیف ها و ستون ها ، یا یک ماتریس ، در نظر گرفته شود . یک نمونه از آرایه ی دو بعدی ، تصور کردن ماتریسی است که نام دانشجویان در ردیفی قرار گرفته و نمره های امتحانی آنان در ستون هایی قرار دارد که در جدول زیر نشان داده شده است:
نام | آزمون1 | آزمون2 | آزمون3 |
john | 80 | 95 | 90 |
kim | 90 | 85 | 90 |
ken | 85 | 85 | 90 |
بنابراین در صورتی که بخواهیم نمره ی john را در آزمون سوم (test3) بدانیم ، به خانه ی [2,0] مراجعه خواهیم کرد ، زیرا john در ردیف 0 و نمره ی مربوط به آزمون سوم در ستون 2 قرار دارد ، چون شمارش ردیف ها و ستون ها را از 0 شروع می کنیم . به همین ترتیب ، نمره ی kim در آزمون دوم (test2) ، در خانه ی [1,1] خواهد بود .
آرایه های چند بعدی ، شامل آرایه های سه بعدی هم می شود . نمونه های آنها عبارتند از گرافیک های 3D (سه بعدی) که در آن مختصات x و y و z را دارید .
آرایه ها در actionScript
آرایه ها نقش فوق العاده مهمی را در برنامه نویسی بازی ایفا می کنند . مثلا ممکن است بازی شما نیازمند این باشد که نمونه های متعددی از یک شئ را داشته باشید و لازم باشد مختصات های x و y را به این اشیا اختصاص دهید ، یا مختصات x و y مربوط به یک شئ را بررسی کنید . در این حالت ، آرایه ها بسیار مفید واقع می شوند . به جای تنظیم ویژگی های x و y مربوط به هر شئ می توانید فقط یک شئ آرایه ای ایجاد کرده ، از یک حلقه ی for برای دستیابی به هر عنصر تکی از آرایه استفاده نمایید و ویژگی های x و y مربوط به آن را تعیین کنید .
این دقیقا همان کاری است که هنگام نیاز به بررسی مختصات x و y مربوط به نمونه ای از یک آرایه ، آن را انجام خواهیم داد .
روش های متعددی برای ایجاد یک شئ آرایه ای در actionScript وجود دارد .
;()myMusic = new Array